Strategia rozwoju 2025-2030

Celem przyjętej strategii na lata 2025-2030 jest stabilizacja istniejących aktywów, dynamiczny rozwój oraz likwidacja części biznesów oraz przygotowanie się na możliwe silne zawirowania rynkowe (działania Rosji). Po wydzieleniu z grupy MATTRA aktywów przynoszących stratę, grupa ma bardzo niskie zadłużenie (poniżej 400 tys. zł) przy przewidywanym zysku w 2025 roku na poziomie 1-1,5 mln zł.

W 2025 roku udało się:

Scentralizowanie zarządzania grupą wokół MATTRA Group (Biuro Obsługi Prawnej, Inspektor Danych Osobowych, Komunikaty prasowe, relacje z inwestorami oraz biznesem).
Poprawa komunikacji, przejęcie zarządzania oraz obsługi telefonicznej całej grupy przez prokurenta, prezentacja oferty inwestorom,  łatwiejszy kontakt z Klientami, Urzędami, Kontrahentami, Instytucjami, Sądami (m.in e -doręczenie, usprawnienia pracy biura, automatyzacja i ograniczenie biurokracji, sztuczna inteligencja w Obsłudze Klienta).
Zmiany w składzie zarządu spółki MATTRA Sp. z o.o. jako element niezbędny do uzyskania finansowania na spółkę, z dnia 17 marca 2025 – czekamy na zatwierdzenie w KRS, niezbędne do wniosków do finansowanie.
Przekształcenie PPHU w MChemicals, wyodrębnienie jednoosobowej działalności gospodarczej z grupy MATTRA.
Wdrożenie systemu rejestru czasu pracy, zmiany w organizacji produkcji poprzez ograniczenie kosztów pracy i zwiększenie kontroli wydatków.
Zamknięcie sprzedaży w jednoosobowych działalnościach gospodarczych (Cinwasz Spark) i przeniesienie sprzedaży wyłącznie na spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach zaplanowanej optymalizacji podatkowej – (powołanie Marel TRADE Sp. z o.o.)
Podpisanie umowy na sprzedaż części ziemi rolnej (umowa z dnia 07 marca 2025 roku), usunięcie zabezpieczenia hipotecznego z MChemicals (czekamy na decyzję KOWR). 
Uruchomienie produkcji, wynajem hali, przygotowanie dokumentacji technicznej do produkcji maszyn w  spółce VELA INDUSTRIES Sp. z o.o. (spółka poza grupą MATTRA)
Uruchomienie strony MATTRA Biznes => https://mattrabiznes.pl/ jako element rozszerzenia działalności o sprzedaż B2B dla biznesu ,
Uruchomienie strony MATTRA Group => https://mattragroup.pl/ w ramach nowej strategii scentralizowanego zarządzania grupą.
Uruchomienie strony M Chemicals => https://mchemicals.pl/ jako element strategii optymalizacji podatkowej oraz organizacji w grupie MATTRA.
Uruchomienie strony IT HACK TEAM => https://ithack.pl/ w ramach rozszerzenia działalności o tworzenie stron, sklepów oraz pozycjonowania SEO.
Uruchomienie strony MATTRA Budownictwo => https://mattrabud.pl/ w ramach rozszerzenia działalności o budownictwo mieszkaniowe.
Facebook MATTRA Group => https://www.facebook.com/people/Mattra-Group/61573950341196/ w ramach nowej strategii marketingowej
Instagram MATTRA Group => https://www.instagram.com/mattragroup/ w ramach nowej strategii marketingowej
YouTube MATTRA Group => https://www.youtube.com/@mattragroup w ramach nowej strategii marketingowej

Co jest w trakcie realizacji w 2025:

Powołanie prokurenta (Mariusz Podolski) do wszystkich spółek z grupy MATTRA – data powołania prokury 31.03.2025.
Sprawozdania finansowe we wszystkich spółkach w wymaganym terminie do 31.03.2025 roku.
Spłata powstałych zadłużeń, w tym PRIORYTETOWO (rodzice Valerii). Minimum 10 tys. zł tygodniowo, nie później niż 30.04.2025r.
Spłata wszystkich zobowiązań grupy MATTRA do czerwca 2025 (około 400 tys. zł., w tym 300 tys. zł kwoty bezsporne, oraz 100 tys. zł kwota sporna – sprawa sądowa)
Zmiany w składzie zarządu spółki MATTRA Polska Sp. z o.o., jako element niezbędny do uzyskania finansowania na spółkę.
Przeniesienie własności intelektualnej na spółkę (MATTRA Group) – wycena znaków towarowych, akt notarialny na przeniesienie praw, wniesienie aportem do spółki oraz podwyższenie kapitału zakładowego.
Cesja serwerów z dawnego PPHU na MATTRA Polska Sp. z o.o. planowana na dzień 28 kwietnia 2025 roku – chwilowy brak dostępu do usług (1-2 dni)
Wypowiedzenie umowy z ubezpieczycielem Bibby i zakwestionowanie naliczonych kosztów – sprawa sądowa.
Wdrożenie systemu ERP Produkcja w spółce MATTRA Polska Sp. z o.o.
Wdrożenie zakupionych maszyn w zakładach produkcyjnych Mysłakówko.
Uzyskanie ceryfikatu Google Partners dla IT HACK TEAM (spółka MATTRA Sp. z o.o.)
Uzyskanie niezbędnych pozwoleń i licencji, podpisanie umów oraz uruchomienie pracy MATTRA Leasing i MATTRA Finanse
Podniesienie kapitału zakładowego spółki MATTRA Budownictwo do 1 mln zł. oraz sprzedaż 40% udziałów w spółce (od września 2025 do listopada 2026)
Zakup działki budowanej oraz uzyskanie pozwolenia na budowę dla spółki MATTRA Budownictwo Sp. z o.o.
Sprzedaż maszyn w VELA INDUSTRIES (marzec/kwiecień 2025) – podpisane dwie pierwsze umowy z sześciu gotowych maszyn, czekamy na uruchomienie finansowania.
Zaprojektowanie zamówionej maszyny w VELA INDUSTRIES (do sierpnia 2025)
Przeniesienie 100% praw i własności dotycząca lasu – sprawa spadkowa.
Wymiana floty samochodów zgodnie z podpisanymi umowami oraz zamówieniami
Żółte kapsle czyli kupno lub produkcja elementów niezbędnych do eksportu świec
Wzory przemysłowe dla 12 nowych świec Novena, przygotowanie etykiet oraz prezentacja oferty na eksport
Laser wzorniczy do zdobienia świec oraz chust chrzcielnych, realizacja najpóźniej do 30 kwietnia 2025 roku.
Świece do Chrztu, świece do Komunii – prezentacja oferty z wejściem na Allegro do 30 kwietnia 2025 roku.
B2B Connect -uruchomienie dropshippingu poporzez  integrację MATTRA Biznes z Baselinker oraz innymi systemami sprzedaży hurtowej (np. Droplo)
TikTok MATTRA Group => w ramach nowej strategii marketingowej
Uruchomienie strony MATTRA Świece => https://mattraswiece.pl/ w ramach rozszerzenie oferty oraz poszukiwania nowych odbiorców (inna grupa docelowa niż wkłady do zniczy).
Uruchomienie strony MATTRA Finanse => https://mattrafinanse.pl/ w ramach rozszerzenie oferty o pośrednictwo kredytowe oraz pożyczki hipoteczne.
Uruchomienie strony MATTRA Leasing => https://mattraleasing.pl/ w ramach rozszerzenie oferty o ofertę leasingową w tym usługi brokerskie.
Uruchomienie strony MATTRA Logistyka => https://mattralogistyka.pl/ czyli utworzenie strony startupu zajmującego się transportem przesyłek e-commerce (Allegro, Amazon, DPD, InPost) oraz przewozem osób w ramach współpracy z Bolt. Faza poszukiwania inwestorów. Spółka zostanie powołana w 2026 roku przy spełnieniu pewnych założonych warunków.
Uruchomienie strony MATTRA Plastica => https://mattraplastica.pl w ramach rozszerzenie oferty o ofertę sprzedaży tub do zniczy wraz z zakupem nowej maszyny w kooperacji z Jackiem (LIGA) – możliwe w przyszłości przejęcie zakładu w Kowalewie Pomorskim.
Uruchomienie strony bioecoil => https://bioecoil.pl/w ramach rozszerzenie oferty o skup oleju posmażalniczego, jako odświeżanie w ramach procesu manganianowego oraz ponowne użycie przy produkcji wkładów do zniczy. Startup wymagający zaangażowania inwestorów. Projekt wymagający pod względem wymogów Ochrony Środowiska.

Analiza SWOT:

Mocne strony (S):
  1. Kadra zarządzająca – posiadamy jedną z najlepszych kadr managerskich w Polsce, z doskonałą wiedzą na temat zarządzania w zakresie technologii, produkcji, sprzedaży jak i prawa. Nie ulegamy presji, nie działamy pod wpływem emocji, realizujemy strategię zgodnie z planem.
  2. Niskie zadłużenie – zadłużenie grupy jest wielokrotnie niższe od posiadanych aktywów, zasobów oraz możliwości zarobkowych. Udział zadłużenia jest niewielki, jednak w obecnej sytuacji zmian w strukturze – uciążliwy.
  3. Optymalizacja podatkowa – posiadamy najlepszą z możliwych struktur organizacyjną w spółkach z podatkiem dochodowym na poziomie 0% dla handlu, oraz 9% dla produkcji.
  4. Centralizacja zarządzania – przeniesienie zarządzania na poziom MATTRA Group zapewnia lepszą koordynację działań, oszczędności skali i spójność strategii w ramach całej grupy.
  5. Własna infrastruktura – posiadamy własne zakłady produkcyjne, z nowoczesną infrastrukturę techniczną.
  6. Nowoczesna infrastruktura online – posiadamy kilkanaście stron i sklepów www
  7. Zmiany w zarządach spółek – Przekształcenie składu zarządu wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa w zakresie pozyskiwania finansowania
  8. Powołanie prokury – ustanowienie Mariusza Podolskiego prokurentem we wszystkich spółkach grupy, ułatwi sprawne zarządzanie i wyeliminuje dotychczasowe, czasochłonne administracyjne prace związane z działaniem spółek.
  9. Restrukturyzacja – Wyodrębnienie jednoosobowych działalności gospodarczych z grupy MATTRA oraz przekształcenie PPHU w MChemicals zamyka proces porządkowania struktury organizacyjnej.
  10. Posiadanie własności intelektualnej – Przeniesienie własności intelektualnej na MATTRA Group zwiększa jej wartość rynkową i daje możliwość efektywniejszego zarządzania tymi zasobami.
  11. System rejestru czasu pracy – Usprawnienie procesów zarządzania czasem pracy przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych, zwiększenia kontroli wydatków oraz poprawy efektywności pracy.
Słabe strony (W):
  1. Etap przekształceń – jesteśmy w najwrażliwszym momencie przekształceń z jednoosobowych działalności gospodarczych na spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Proces przebiega zgodnie z planem, jednakże w wyniku nieprzewidzianych okoliczności (wypowiedzenie pożyczki inwestycyjnej, restrukturyzacja Klienta) powstała dziura w budżecie.
  2. Zadłużenie i konieczność spłaty zobowiązań – Posiadane zadłużenie (ok. 400 tys. zł) wymaga skupienia się na stabilizacji finansowej w krótkim okresie. Konieczność natychmiastowego uregulowania zobowiązań wobec rodziców Valerii oraz podpisanie ugód w zakresie pozostałych wierzycieli, bądź działania prawne mające na celu zablokowanie działań wierzycieli przez Biuro Obsługi Prawnej.
  3. Zamrożone aktywa – konieczność uwolnienia minimum 1 mln zł środków pieniężnych zamrożonego w aktywach trudno zbywalnych, celem zbudowania poduszki finansowej, niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia biznesu.
  4. Pożyczki inwestycyjne – zmiany w pożyczkach inwestycyjnych, m.in. dodanie do umów zapisu o 3 miesięcznych okresie wypowiedzenia i utracie wynagrodzenia w przypadku wcześniejszego zakończenia umowy (tak jak w przypadku lokat bankowych).
  5. Brak wpłaty od Klientów – czasochłonne odzyskiwanie od dłużników środków pieniężnych zablokowane w wyniku restrukturyzacji Klienta, bez wcześniejszej możliwości wypłaty ubezpieczenia, stanowią obecnie jeden z kluczowych problemów, obok wypowiedzenia pożyczki inwestycyjnej przez inwestora (źle skonstruowała umowa, zbyt duża pewność swoich umiejętności przy realizacji umowy).
Szanse (O):
  1. Stabilizacja sprzedaży wkładów do zniczy oraz skupienie się na wysokomarżowych realizacjach – szacowany zysk w 2025 roku ~ 0,5 mln zł netto
  2. Wprowadzenie do sprzedaży świec sojowych, świec do Chrztu, świec do Komunii, świec Novena (eksport do Francji) – szacowany zysk w 2025 roku ~ 0,2 mln zł netto
  3. Wejście do sprzedaży detalicznej przez spółkę MATTRA Sp. z o.o. na Allegro w Strefie Marek oraz na Amazon.
  4. Uruchomienie produkcji maszyn i urządzeń przez spółkę VELA INDUSTREIS Sp. z o.o., na podstawie podpisanych umów – szacowany zysk w 2025 roku ~ 0,7 mln zł netto
  5. Rozwój nowych segmentów biznesowych – Uruchomienie MATTRA Leasing i MATTRA Finanse stwarza możliwość rozszerzenia oferty o usługi finansowe i leasingowe – szacowany zysk w 2025 roku ~ 0,1 mln zł netto
  6. Zwiększenie kapitału zakładowego i sprzedaż udziałów – Podniesienie kapitału zakładowego w MATTRA Budownictwo Sp. z o.o. oraz sprzedaż 40% udziałów daje szansę na pozyskanie nowych inwestycji, co może przyspieszyć rozwój grupy i wzmocnić jej pozycję finansową (planowana budowa domów w 2026 roku, oraz bloków w kooperacji od 2027 roku).
  7. Odszkodowania na kwotę 2,7 mln zł z MChemicals będącego odrębną częścią biznesu (od 1 stycznia 2025 roku poza grupą MATTRA).
  8. Marketing – podpisanie umowy sponsorskiej z drużyną piłkarską Tłuchovia Tłuchowo, jako część strategii rozwoju marki w regionie.
  9. Rozwój technologii – w tym postawienie na rozwój e-commerce w zakresie tworzenia nowych stron www, sklepów internetowych, pozycjonowania SEO oraz uzyskania ceryfikatu Google Partners.
  10. Łączny szacowany ZYSK netto dla grupy MATTRA w 2025 roku wynosi 1,5 mln zł netto, będący szansą na dalsze spokojne zarządzenie grupą (nie wliczając odzyskiwania środków pieniężnych z aktywów trudno zbywanych oraz odszkodowań).
  11. Podział aktywów na bezpieczne, płynnościowe i ryzykowne w proporcach (30-25-25-20) gdzie:
    1. 30% aktywów może być zamrożonych (np. w maszynach),
    2. 25% aktywów przeznaczonych jest na zakup surowców
    3. 25% aktywów pozostaje w gotówce na kontach spółki
    4. 20% aktywów możemy przeznaczać na ryzykowne działania (np. pożyczki, terminy płatności (ubezpieczone!!!).
Zagrożenia (T):
  1. Straty wizerunkowe – brak rozumienia skomplikowanych działań grupy, emocjonalne działanie np. wierzyciel, kontrahent bądź Klient próbujący wymusić swoje interesy, (np. negatywnymi opiniami w sieci) uderzał w wizerunek marki. Stąd wyodrębnienie MChemicals z grupy MATTRA, całkowicie neutralizuje pole do nadużyć i omijania prawa spornych kwestii.
  2. Zwiększona konkurencja w branży – Pojawiające się nowe firmy oraz rosnąca konkurencja na rynku sprzedaży wkładów do zniczy w e-commerce, czego odpowiedzią jest dywersyfikacja źródeł przychodów oraz skupienie się na wysokomarżowych produktach, oraz zwiększenie nacisku na technologie (własne systemu sklepów internetowych, pozycjonowanie SEO w ramach grupy, inteligentne rozwiązania dla biznesu). Nie konkurujemy ceną, co jest trudne w tej branży.
  3. Zmiany w regulacjach prawnych – Nowe regulacje dotyczące prawa pracy, czego odpowiedzią jest zmiana systemu zarządzania rejestrem czasu pracy, pełna kontrola nad kosztami pracy w firmie (naprawa niewydolnej części biznesu produkcyjnego).
  4. Nowe inwestycje – bardzo duży nakład pracy w IT HACK TEAM, MATTRA Leasing, MATTRA Finanse oraz MATTRA Budownictwo nie gwarantuje zysków, przez co stanowi co prawda niewielkie, ale ryzyko utraty cennego czasu jaki jest poświęcany na rozwój tej części biznesów.